B. besökte Chicago i samband med utställningen där 1893, och intryck från Louis Sullivan syns i hans byggnader på Stockholmsutställningen 1897. Livliga former med intensiv dekor ställdes i kontrast mot släta ytor, och gärna användes ljusa färger. B. betraktades nu som ledande modernist i svensk arkitektur. I 20 år fortsatte de stora utställningsuppdragen (Stockholm 1909, Malmö – Baltiska utställningen – 1914, svenska paviljonger i Paris 1900, Saint Louis 1904, Sankt Petersburg 1908, San Francisco 1915 m.m.). Andra stora byggnadsverk från denna tid var Rosenbad (1902) och Centralposthuset (1904), båda i Stockholm, samt posthuset i Malmö (1906). B. ritade också Thielska galleriet i Stockholm (1905) samt flera kungliga bostäder, främst prins Eugens Waldemarsudde (1904).
Avgörande för C. blev hans stora stipendiatresa 1883–86. Han vistades i Spanien, Italien och Frankrike och utvecklade där ett intresse för det förindustriella Europas stadskultur och byggnadstraditioner. Detta kom till uttryck i många arbeten, bland dem Bünsowska huset (1886–88), Adelswärdska huset (1889–90) och Hallwylska palatset (1893–98), alla i Stockholm. Genom individualiserade fasader, där murens uppbyggnad, materialens behandling och rummens grupperingar gjordes tydliga, blev C. en förnyare av kvartersstaden och en kritiker av 1800-talets kompositionsprinciper. Han sökte återknyta till former och byggnadssätt med rötter i medeltidens hantverkskultur, med beprövad byggnadslogik och anslutning till platsens särart.
Inställningen märks också i hans främsta arbete, Nordiska museet i Stockholm (1888–1907). Där skapade C. ur de säregna rumsliga förutsättningarna, med en enda stor galleriförsedd hall, en i sin tids Europa unikt uttrycksfull offentlig byggnad. I anslutning till skandinavisk renässansarkitektur utvecklade han en efterföljd till historiens framträdande byggnadstyper och rumstyper som templet, basilikan och katedralen.
Dorph & Höög Dorph & Höög [dcrf], arkitektfirma i Stockholm, bildad 1897 av arkitekterna Victor Dorph (1862-1950) och Anders Johan Höög (1862-1930). Firman hade en omfattande produktion - över 370 byggnader, mest hyreshus, i Stockholms innerstad - och uppges 1907 ha varit Sveriges största arkitektkontor, med ett 30-tal anställda. Dorph utträdde 1910 och efterträddes av Gunnar Morssing (1878-1946); firmans namn var 1910-30 Höög & Morssing. Byggnaderna visar ofta en markant fasadarkitektur, profilerad med burspråk och med en för tiden modern stilprägel, från jugend till 1920-talets variationer på klassiska teman. Dorph & Höög, arkitektfirma i Stockholm, bildad 1897 av arkitekterna Victor Dorph (1862-1950) och Anders Johan Höög (1862-1930). Firman hade en omfattande produktion - över 370 byggnader, mest hyreshus, i Stockholms innerstad - och uppges 1907 ha varit Sveriges största arkitektkontor, med ett 30-tal anställda. Dorph utträdde 1910 och efterträddes av Gunnar Morssing (1878-1946).