Hem
 
 Björn Hedvall 1889-1982), arkitekt. Verksamhet i Stockholm från 1921 till mitten av 1960-talet. Framträder särskilt i 1920-talets nyklassicism och 1930-talets funktionalism genom stilsäkerhet och elegans. Hedwall ritade hundratals bostadshus, de flesta i Stockholm, vidare biograferna Lyran (1927), Paraden (1932), Royal (1936) och Park (1941).
 
 
  Max Gumpel (1890-1965), byggmästare och silvermedaljör i vattenpolo i olympiska spelen i Stockholm 1912.  Grundade samma år byggnadsfirman Gumpel&Bengtsson som byggde flertalet hus i Stockholm, bland annat Norr Mälarstrand 56 (1932), Eden Hotell (1930) och Kollektivhuset på John Ericssonsgatan 6 (1934). Max Gumpel hade tidigt en relation med Greta Garbo och ett stort bil- och båtintresse.
 
 
 Dorph & Höög, arkitektfirma i Stockholm, bildad 1897 av arkitekterna Victor Dorph (1862-1950) och Anders Johan Höög (1862-1930). Firman hade en omfattande produktion - över 370 byggnader, mest hyreshus, i Stockholms innerstad - och uppges 1907 ha varit Sveriges största arkitektkontor, med ett 30-tal anställda. Dorph utträdde 1910 och efterträddes av Gunnar Morssing (1878-1946).
 
 
 Per Olof Hallman (1869-1941), arkitekt och stadsplanerare, stadsplanedirektör i Stockholm 1922-27. Under 1890-talet kom han i kontakt med Wienarkitekten Camillo Sittes riktlinjer för ett konstnärligt stadsbyggande. Typiska för Hallmans pittoreska stadsmiljöuppfattning blev de kuperade partier i Stockholms innerstad som han planlade omkring 1910-20: Lärkstaden, Rödabergsområdet (modifierat av Sigurd Lewerentz), Helgalunden och Blecktornsparken
 
 
 Isaak Hirsch (1843-1917), grosshandlare var en av de ledande byggherrarna i Stockholm kring sekelskiftet 1900. Han började sin bana inom järnbranchen men kom snart att syssla med fastigheter. Isaak Hirsch förvärvade tomter i utkanten av den dåtida stadens utkanter och stod bl.a. som byggherre för de första hyreshusen på Karlavägen och Strandvägen. Han grundade även Oscarsteatern på Vasagatan 1905. En del av sin förmögenhet testamenterade han till bildandet av Stiftelsen Isaak Hirsch minne med uppgiften att: "bereda billiga bostäder åt dem som sett bättre dagar, men ej längre hava råd att betala hyran".
 
 
 Sven Wallander (1890–1968), arkitekt, verkställande direktör i HSB Riksförbund 1924–58. Han gjorde 1915 ett förslag till arkitektoniskt schema för Kungsgatan i Stockholm som i stort sett genomfördes. Han ritade själv Norra Kungstornet (1919–23) samt talrika bostadshus. Wallander var initiativtagare till bildandet av Hyresgästernas Sparkasse- och Byggnadsförening: HSB.
 
 
 Fredrik (Fjodor) Lidwall (1870-1945), vars far emigrerat från Sverige till Ryssland, var en av Sankt Petersburgs ledande arkitekter tidigt 1900-tal. Han ritade bl.a. N.A. Meltzers affärs- och hyreshus (1904), Azov-Donbanken (1907) och Hotell Astoria (1911-13). Lidwall kom till Stockholm efter ryska revolutionen, där han bl.a. ritade Tysta gatan 3-5 (1922) och Shellhuset vid Birger Jarlsgatan 64 (1924-27). Hans styrka låg i klassicistisk fasad- och detaljbehandling
 
 
 Alma Hedin (1876-1958), var dotter till Stadsarkitekt Ludvig Hedin och syster till upptäcktsresande Sven Hedin och förblev ogift. Alma var vice värdinna för stiftelsen Wilhelm Govenii minne 1907—27, ledamot av stadsfullmäktige i Stockholm 1911—17 och initiativtagare till Blomsterfonden 1921.
 
 
 
 
 
 
Uppdaterat 2016-09-16
Utskriftsvänlig sida
Provided by Webforum